blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG sicpulsi
ČLÁNKY
DISKUSIE
1
SLEDUJETE BLOG
Vitajte na mojom blogu
(sic)pulsi



My hobby
pridal (sic)pulsi 24.10. 2010 o 21:28 (naposledy upravené 24.10. 2010 o 21:44)



    Moje hobby je, ako som už vyššie napísal, na Slovensku nie veľmi známe. Aj napriek tomu sa každoročne koná seríál Majstrovstiev Slovenska, usporadúvajú sa rôzne poháre na klubových úrovniach. Samozrejme sa jazdia aj Majstrovstvá Sveta a Majstrovstvá Európy. Toto hobby je veľmi náročné na vašu šikovnosť, sústredenie, psychiku a peniaze.

    Určite sa budete pýtať o čom to rozprávam, sú to rádiom riadené modely áut v rôznych mierkach, s rôznymi pohonmi a aj výkonmi. Ja sa konkrétne venujem dvom kategóriám a to je 1:8IC offroad a 1:10EP onroad.

   1:8 IC offroad sa považuje za kráľovskú kategóriu v offroadovom pretekaní. Autá majú spaľovací motor ktorý má objem asi 3,5ccm. Tento motor má výkon niečo okolo 3,5 koňa pričom tento výkon dosahuje asi 37000 otáčkach za minútu. Spaľuje zmes methylalkoholu, ricínového a syntetického oleja a nitromethanu.

Výkon motora je na kolesá prenášaný pomocou odstredivej spojky na medzinápravový diferenciál z ktorého sa výkon rozdeľuje a prenáša pomocou kardanov na nápravové diferenciály.Samotný podvozok obsahuje tie najmodernejšie materiály ako je napríklad dural(tvrdosti T6 a T5), titán či carbon. Vďaka týmto materiálom je podvozok extrémne odolný a veľmi ľahký(okolo 3300g). Vďaka tomu je pomer výkonu a hmotnosti viac ako jeden "kôň" na kilogram. O pohlcovanie nerovností sa starajú štyri plne nastavitelné olejové tlmiče. Maximálna rýchlosť sa pohybuje v rozmedzí 80-100 km/h(záleží od sprevodovania). A čo spotreba? Vysoká, 125ml paliva vydrží asi 7 minút.

   Teraz sa presunieme ku kategórii 1:10 EP onroad. Autá v tejto kategórii sú narozdiel od tých predošlých menšie a jazdí sa s nimi na asfalte, alebo v zime na koberci. Tu je podvozok kompletne vyrobený z uhlíkového kompozitu a jediné duralové časti sú tzv. bulkheady na ktoré sa pripevňujú ramená.  V tejto kategórii sa používa elektrický motor tzv. brushless konštrukcie. Prúd mu dodávajú Líthium polymérové batérie ktoré sa skladajú z dvoch článkov pričom každý má napätie 3,4 volta a je teoreticky schopný dodať prúd až 238 ampérov. Najvýkonnejšie motory dosahujú až 98000 otáčok za minútu. Výkon sa na jednotlivé nápravové diferenciály prenáša pomocou remeňa ktorý tu dostal pred kardanom prednosť z dôvodu šetrenia hmotnosti. Vďaka elektrickému pohonu je akcelerácia priam zdrvujúca. Maximálnu rýchlosť je model schopný dosiahnuť behom jednej až dvoch sekúnd.

   Obidva modely sa riadia pomocou vysielača ktorý pracuje v pásme 2,4 GHz. Drahšie modely vysielačov umožňujú nastavenie priebehu plynu, zatáčania a dokonca aj "náhražku" ABS. Signál z vyyielača zachytáva prijímač v aute, ktorý pokyny z vysielača posiela do serv ktoré ovládajú predné kolesá a plyn, v prípade elektrického pohonu sa plyn ovláda pomocou regulátora.

    Týmto článkom som vám chcel priblížiť toto hobby a trocha ho aj spropagovať, pretože konkurencie nieje nikdy dosť :)



Prístupov 1905
Kvalita článku
hlasov 0

PRÍSPEVKY
SLEDOVAŤ
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Prihláste sa, alebo použite facebook login facebook login
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
My hobby
[ 24.10.2010] (príspevkov 4)